Co-Founder & Partner bij BEEQUIP: Joris Linders

BEEQUIP stelt voor Co-Founder & Partner

Joris Linders

Eens behoorde hij tot de “cowboys van het bankwezen” als directeur van Amstel Lease (onderdeel van ABN Amro): Joris Linders. Zijn eerste ondernemerservaring deed hij op toen hij een strandtent kocht tijdens zijn sabbatical. Nu runt hij sinds 2 jaar samen met compagnons Peter Loef en Giel Claes BEEQUIP: “Wij zijn er heel trots op dat het is gelukt.”

De cowboys van het bankwezen, wat werd daarmee bedoeld?

“Je zit in de financiële dienstverlening maar je hebt het over een heel concreet en tastbaar product. Het helpen van het MKB, die dat product ook echt inzet om geld mee te verdienen, vind ik nog steeds heel dankbaar werk. Het is anders dan de bank, vandaar die ‘cowboys’. De leasewereld waar ik toen in terecht kwam lijkt heel erg op wat het nu is.”

Het onderscheidend vermogen zit in de mensen die we hebben. Dat is ons equipment, dat is onze asset.

Joris Linders, Co-Founder & Partner

En dat kon anders, vonden jullie?

“Klopt. Maar toen kwam de crisis dus het was niet de goede tijd. In 2014 kreeg ik de kans om mijn aandelen in mijn bedrijf te verkopen en zo kon ik mezelf vrij spelen om BEEQUIP op te zetten. Ik heb Peter uitgenodigd om hem te vragen of hij nog steeds mee wilde doen. Dat was echt een spannend moment, want zonder hem zag ik het niet zitten. Gelukkig zei hij ‘ja’. De missing link was nog om de equipment kant body te geven. Al snel kwam Giel in de picture en toen zijn we er hard tegenaan gegaan.”

Inmiddels zijn we twee jaar verder. Wat heb je geleerd?

“In die periode dat we opstartten waren er ook andere opties. Daarnaast hadden we als startup heel veel geld nodig. Mensen die er echt verstand van hadden, zeiden tegen mij: ‘mooi plan, maar het is een long shot’. Ik twijfel best wel vaak, maar hierover heb ik nooit getwijfeld. Ik wist dat het ging lukken. Het helpt dat er mensen waren die ik echt “hoog heb zitten”, die mee wilden doen en er geld in wilden stoppen. Dat heb je soms echt even nodig. Als je zelf ergens in gelooft en dat uitstraalt, kun je bijna alles wel realiseren. Dat heb ik geleerd.”

Wat is de grootste uitdaging van een jong bedrijf als BEEQUIP?

“De sfeer, de cultuur en de spirit goed houden als je zo hard groeit. Maar ook: niet alles tegelijk willen. We hebben ideeën voor andere producten op de plank liggen, maar als je het eerste product nog niet klaar hebt moet je niet het andere al introduceren. We zien heel veel kansen maar kunnen ze nu nog niet allemaal benutten. Over 5 jaar financieren we niet alleen equipment, maar kan iedereen bij ons terecht voor alle equipment vragen waar we dan een platform voor hebben.”

Wat heb je zelf met equipment?

“Het mooiste vind ik als ik op de snelweg een vrachtwagen, oplegger of iets anders tegenkom die wij hebben gefinancierd. Dan denk ik: ‘kicken, dat hebben wij toch maar geregeld’. Je maakt een ondernemer écht blij met zoiets tastbaars. Het equipment wat ik zelf het mooiste vind kom je hier in de buurt niet tegen, namelijk zo’n gigantische truck met zo’n grote neus waar je 3 trappen op moet om binnen te komen. In Amerika zie je die voornamelijk. Jammer dat we die hier niet hebben.”

Wat voorspel je voor de toekomst? Hoe gaat BEEQUIP het verschil blijven maken?

“We hebben de wind in de zeilen, zowel door de economie als door wat we voorspelden: dat de huidige leasemaatschappijen bancair naar de markt blijven kijken. We kunnen nu lekker doorgroeien, gestaag de agenda vullen. Ondanks dat onze producten heel tastbaar zijn, leveren we een dienst. Het onderscheidend vermogen zit in de mensen die we hebben. Dat is ons equipment, dat is onze asset. Daar moeten we heel zuinig op zijn, we leggen de lat hoog, maar daar gaan wij het verschil mee maken.”