Elselien Steunenberg is Inside Sales bij Beequip

Beequip stelt voor:

CRM Specialist

Elselien Steunenberg

Hoewel Elselien Steunenberg, beter bekent als ‘Els’, ooit begon bij Beequip als Sales Officer, is zij nu actief in de rol van CRM specialist. De groei van Beequip, interdisciplinair werken en ontwikkeling binnen het bedrijf, ze heeft het allemaal meegemaakt. In een interview net zo spontaan en gezellig als Els zelf leren we meer over haar reis bij Beequip. Dit is het verhaal van Els.

De meesten bij Beequip kennen Els al wel. Dat kan ook niet anders, want als er iemand welbespraakt is en graag het woord voert, is het Els wel. Spontaan, ad rem en direct, zo kennen we haar al twee jaar. In een gezellig gesprek vertelt ze ons meer over deze tijd, en alle veranderingen die ze heeft meegemaakt.

Laten we beginnen bij het begin. Kun je ons iets vertellen over hoe je bij Beequip terecht bent gekomen?

“Natuurlijk! Hoewel ik nu op Customer Relationship Management zit, ben ik eigenlijk helemaal niet in een marketingfunctie begonnen. Toen ik bij Beequip kwam, ben ik gestart in een salesrol. Ik ben eigenlijk opgeleid als marketing-communicatie specialist, dus dat ik in die sales rol startte kwam eigenlijk per toeval. Ik had namelijk al wat ervaring in sales, waardoor ik in aanmerking kwam voor de positie. Het leek me een mooie opstap voor mijn carrière bij een kansrijk bedrijf.”

Hoe ben je dan van sales bij marketing terecht gekomen?

“In die tijd was Beequip sterk aan het groeien op gebied van online lease aanvragen via het toen nieuwe platform Beefast. Mijn input werd gevraagd vanuit mijn rol om de ‘algemene’ online ervaring zo persoonlijk mogelijk te maken. Daarmee willen we ons graag onderscheiden van de concurrent. Het lastige is om dat de combineren. Hoe zorg je dat iemand én online bediend wordt, én dat het toch persoonlijk is? Ik denk dat dit de eerste brug was die werd geslagen waarin ik kon ondersteunen. Ik wist van mezelf dat ik na deze salesrol een functie wilde nastreven binnen de marketing, waarvoor ik natuurlijk ook opgeleid ben. Toen ik nog studeerde was ik al erg bezig met het timmeren aan mijn cv. Na mijn start bij Beequip was deze ambitieuze houding nog steeds aanwezig. Zo betrok ik mezelf al heel vroeg bij andere projecten. Het marketingteam was toentertijd nog erg klein, en had nog weinig online capaciteit. Daar lagen dus nog veel kansen.”

Leuk om te horen! Op welke kansen ben je toen precies ingesprongen?

“Ik denk dat het mijn tweede dag was, dat ik tijdens een meeting met de productmanager zat te praten. Hij vroeg toen hoe mijn start bij het bedrijf ging, waarna ik prompt met een lange lijst aan potentiële verbeterpunten kwam. Achteraf misschien een beetje té direct en impulsief, maar het gaf wel meteen mijn proactieve houding aan, en werd positief opgepakt door de productmanager. Zodoende begon ik naast mijn eigen taken ook te werken aan projecten en evaluaties over de online omgevingen van Beequip, wat dus een mooie ingang was naar het werk wat ik naast sales ook leuk vond om te doen.”

Betrokken zijn bij marketingprojecten is natuurlijk een goede stap vooruit, maar het is nog geen officiële marketingfunctie. Hoe is dat gekomen dan?

“Op een gegeven moment ging er een marketeer weg, en werd het tweekoppige marketingteam gehalveerd. Daarvoor werd een nieuwe functie uitgezet, die werd vormgegeven als retentiemarketeer. En ik dacht weet je wat, ik ga daarop reageren! Het leek me een goede match, zeker omdat ik de klant via sales al kende en deze kennis dus mee kon nemen in de marketingrol. Toen heb ik het geluk gehad dat ik de rol ook daadwerkelijk kreeg. Driedubbel boffen eigenlijk! Dit ging tegelijk met de ontwikkeling binnen Beequip dat het bedrijf meer ging inzetten op marketing, en dat het marketingteam zich dus ook met grote stappen verder uitbreidde en ontwikkelde. Het team kreeg hierdoor meer slagkracht, waardoor ook mijn rol meteen een stuk interessanter en groter werd. Tevens een uitdaging, want de functie was nieuw en had dus nog geen concrete afbakening. Dat was aan mij om te gaan ontdekken.”

"Die vrijheid om te experimenteren en zelf vorm te geven sloot goed aan bij mijn zelfstandige en ondernemende werkhouding, en deed tegelijkertijd een beroep op mijn verantwoordelijkheidsgevoel."

Elselien Steunenberg - CRM Specialist

Gaaf hoor! Hoe was het om zelf een nieuwe functie vorm en invulling te geven?

“Het was eigenlijk gewoon een zoektocht. Ik ben in gesprek gegaan met partners, stakeholders, heb literatuuronderzoek gedaan over retentie, en probeerde zo naar doelstellingen toe te werken die richting en invulling konden geven aan mijn functie. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik soms iets te veel hooi op mijn vork neem, wat ook hier het geval was. (Els lacht). Er waren op een gegeven moment wel acht doelstellingen die ik binnen enkele maanden wilde realiseren. Toen kreeg ik wel de reality-check van ‘begin eerst maar bij het begin, de rest komt later wel’.
Het grappige is eigenlijk dat alles is heel organisch ging, en toch ook heel snel is gegaan. Een jaar geleden werkte ik nog met handmatige Excel lijsten, en nu werk ik door middel van automatisering en datasystemen. Er werd niet per se verteld wat ik precies moest doen, maar ik werd door mijn collega’s uitgedaagd om kritisch naar mijn eigen resultaten te kijken en zo samen tot nieuwe inzichten te komen. Die vrijheid om te experimenteren en zelf vorm te geven sloot goed aan bij mijn zelfstandige en ondernemende werkhouding, en deed tegelijkertijd een beroep op mijn verantwoordelijkheidsgevoel.”

Je huidige functie als CRM Specialist is nog weer anders. Hoe is dat zo gegroeid?

“De periode dat ik als retentiemarketeer werkte stond vooral in het teken van interne en externe groei. Het bedrijf was zich snel aan het ontwikkelen, en wij zaten als marketingteam daar eigenlijk middenin. Het was nog totaal onduidelijk waar we heen gingen groeien, en de middelen die het team had moesten uiteraard ook meegroeien. Ik ontdekte bijvoorbeeld verbeteringskansen voor de aanpak van dataopslag en -uitwisseling. Zodoende kwam er een nieuwe samenwerking op gang tussen het marketingteam en het salesteam op het gebied van data automatisering. Er werd daarna steeds meer ingezet op online marketing, en kon ik samen met het salesteam een brug gaan slaan tussen het CRM systeem en onze e-mailmarketing. Ik had op dat moment dus een veel bredere functie dan alleen retentiemarketeer. De integratie van datagedreven marketing leidde tot het doorgroeien van het marketingteam naar een growth team. Dit was tevens de aanleiding dat mijn functie een nieuwe titel kreeg: CRM Specialist.”

Wat heb je allemaal kunnen leren in jouw ontdekkingsreis bij Beequip?

“Om eerlijk te zijn had ik nooit verwacht dat ik iets met data zou kunnen. Ik bleek het nodig te hebben voor een campagne die ik wilde draaien, en dacht eigenlijk dat het mijn petje te boven ging. Maar ik werd er heel erg in meegenomen en begeleid door collega’s, en heb er de afgelopen tijd super veel over kunnen leren.
Ook denk ik dat het betrekken van interdisciplinair werken iets is wat ik erg belangrijk en interessant vind. De projecten waar ik het meest trots op ben, zijn ontstaan doordat ik toevallig een collega sprak uit een andere discipline. De vertaalslag die je dan samen maakt, zorgt ervoor dat je tot hele nieuwe ideeën komt. En dat is natuurlijk super tof, want zo ga je van super technisch naar super sociaal, en kom je bij oplossingen waar je zelf ook verrast door wordt.”

Ik zie je helemaal gaan glimmen.

“Ja dat is gewoon fantastisch, dat je die vrijheid en dat vertrouwen krijgt! Ik bepaal zelf wat mijn taken zijn, en heb alle ruimte om initiatief te nemen. Dat heeft ook echt geholpen met dat ik beter ben geworden in prioriteiten bepalen, hulp vragen en samenwerken. Ik heb mijn eigen talenten zo het beste in kunnen zetten. En dat motiveert!”

Ook behoefte aan een functie waar vrijheid en ontwikkeling centraal staat? Kijk of werken bij Beequip iets voor jou is en check onze openstaande vacatures op werkenbij.beequip.nl!