Werk-privé balans in coronatijd 5 tips voor minder spanningsklachten

21 april 2020

Werk jij ook thuis door de coronamaatregelen? De spanningsklachten onder thuiswerkers nemen toe. Een gebrek aan een duidelijke werk-privé balans en concentratieproblemen lijken hier de oorzaak van. Het is dan ook vooral een mentale uitdaging om met de huidige situatie om te gaan, in het speciaal voor thuiswerkende ouders. Herkenbaar? Hieronder 5 tips om je een steuntje in de rug te geven.

1. In- en afschakelen: wat is werktijd, wat is privétijd?

Professionals zeggen: ook al werk je thuis, doe alsof je naar kantoor gaat en houd je werkritme aan. Door ’s ochtends voor de werkdag goed de tijd te nemen voor je ontbijt of even (alleen) een rondje te wandelen om de dag af te sluiten, kan er al een stuk meer structuur in je dag worden aangebracht. Bovendien is het belangrijk om op hetzelfde tijdstip op te staan als dat je zou doen wanneer je naar kantoor zou gaan en zoveel mogelijk je kantooruren aan te houden. Dit kan je helpen om aan het eind van de dag je werk helemaal los te laten en juist niet huishoudelijke taken te gaan doen onder werktijd, waardoor je later weer meer werk hebt. Door vaste structuur aan te houden zul je zien dat je uiteindelijk meer tijd over hebt, al helemaal nu je reistijd is vervallen. Neem die tijd dan ook om even mentaal in en af te schakelen.

Tips voor thuiswerkende ouders:

Ook voor kinderen is duidelijkheid prettig. Werk daarom met een koptelefoon of oortjes, zodat het voor de kinderen duidelijk is wanneer ze even niks kunnen vragen en het ‘werktijd’ is.

2. Stel doelen op en maak een schema

Vaak voelen de taken die voldaan moeten worden als een hele berg wanneer je dit niet duidelijk hebt opgeschreven en ingepland. Door doelen op te stellen per dag, kun je de taken veel beter inschatten en indelen in een schema. Zo werk je ergens naartoe en is ook duidelijk wanneer iets af is, waardoor je motivatie en concentratie hoger blijft. Bovendien is het een efficiënte houvast om de tijd mee in te delen, vooral wanneer er ook kinderen thuis zijn.

Tips voor thuiswerkende ouders:

Plan jouw werktijd en die van de kinderen zo in dat jullie gelijktijdig bezig zijn. Geef ze bijvoorbeeld een luisterboek of een knutselwerkje waar ze even ongestoord aan kunnen werken, terwijl jij dat ook doet.

3. Creëer een comfortabele en vaste werkplek in huis

Een werkplek is voor veel mensen erg belangrijk. Nu je thuis moet werken, kan het verleidelijk zijn op de bank of nog even in bed je mail te checken. Probeer dit niet doen. Werk alleen op je werkplek, zodat je hier ook even van weg kunt gaan. Houd je werkplek bovendien opgeruimd, zodat je meer rust in je hoofd hebt om je werk te doen en minder snel wordt afgeleid. Op deze manier kan de structuur die kantoor geeft zo veel mogelijk thuis worden nagebootst en lopen werk en privé zo min mogelijk in elkaar over. Vooral wanneer er ook kinderen thuis zijn, kan een vaste werkplek voor meer duidelijkheid zorgen.

Tips voor thuiswerkende ouders:

Kinderen kunnen het zelf ook erg prettig vinden om een eigen ‘werkplek’ te hebben. Probeer als hier ruimte voor is dus ook een hoekje voor vrij te maken, zodat jullie allebei ongestoord op een vaste plek kunnen werken. Probeer vervolgens zo veel mogelijk samen te werken met je partner (als dat kan) en de tijden waarin de kinderen aandacht nodig hebben op te delen.

4. Blijf bewegen om energiek en gemotiveerd te blijven

Net als machines in sommige bedrijven, zit jij nu ook veel stil nu je thuiswerkt. We bewegen een stuk minder. Toch is bewegen ontzettend belangrijk om ons brein te stimuleren. Probeer daarom af en toe eens staand te bellen en te zorgen dat je minimaal een keer per uur even op staat om bijvoorbeeld wat te drinken te pakken. Voldoende drinken is bovendien ook erg belangrijk om je vloeistofhuishouding op peil te houden.  Maar zet dus liever geen kan op tafel, maar pak juist steeds even je momentje van beweging.

Tips voor thuiswerkende ouders:

Spreek met je kinderen af om in je pauze met ze te voetballen of touwtje springen in de tuin. Zo heb je even echte quality time waarin jij en de kinderen kunnen bewegen. Vervolgens kun je ook weer duidelijk aangeven terug aan het werk te gaan.

5. Blijf communiceren met je werkgever

In de huidige situatie kan een werkdag heel anders verlopen dan je gewend bent. Door de druk van werk, thuis en eventueel de school van je kinderen kunnen de scheidingslijnen snel vervagen. Veel thuiswerkers gaan zich  schuldig gaan voelen en hierdoor overcompenseren, wat vervolgens weer tot slecht slapen en concentratieproblemen leidt. Logische verschijnselen in tijden als deze waar iedereen begrip voor heeft, ook je werkgever. Blijf daarom met je werkgever communiceren zodat hier ook begrip voor gemaakt kan worden, want wanneer je dit niet aangeeft kan er ook niet worden meegedacht of afspraken worden gemaakt.

Tips voor thuiswerkende ouders:

Geef bij je werkgever aan wat de school van je tijd verlangt, en wat dit doet met je eigen concentratie. Wellicht dat hier oplossingen op gevonden kunnen worden, of onderling tips uitgewisseld onder collega’s die in hetzelfde schuitje zitten.