Beequip home
Bereken je lease
Blog

Leasen

3 Maart 2020

Hoe start je een bedrijf?

Hoe start je een bedrijf

Je ziet een mogelijkheid in de markt en die wil je grijpen. Gaaf, je gaat je eigen bedrijf starten! Enkel jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel is niet voldoende. Er komt meer bij kijken dan dat. Want hoe start je een eigen bedrijf? Hieronder lees je een aantal stappen die je kan doorlopen om te weten hoe je een bedrijf start.

Een eigen bedrijf starten

Wanneer je voor jezelf wil beginnen zijn er verschillende stappen die doorlopen moeten worden. Je wilt natuurlijk eerst weten of anderen geloven in jouw plan, en of het business plan enige kans van slagen heeft. Lees hieronder welke dingen het belangrijkste zijn voor een soepel start van jouw bedrijf.

1. Praat met je doelgroep voordat je je bedrijf start

In de meeste adviezen word je aangeraden om eerst je idee uit te werken, de markt te verkennen, een plan te schrijven, een budget te maken en pas daarna met klanten te praten. Dit terwijl mensen jou antwoord kunnen geven op de vraag of je idee ook werkt. Praten met je doelgroep is één van de meest onderschatte manieren om erachter te komen of jouw idee een gouden vondst is.

Wellicht zie je een probleem in de hoeveelheid projecten die zzp’ers krijgen in de bouwindustrie en daar wil je verandering in brengen door een platform te bouwen waarop vraag en aanbod samen komen. Om te toetsen of dit idee echt een probleem oplost, ga je in gesprek met zzp’ers en mkb’ers om te kijken naar pijnpunten waar ze in hun werk tegenaan lopen. Die informatie is gratis voorhanden en voor jou een goed toetsmoment om te bepalen of je jouw idee wel moet gaan uitvoeren.

Voordat je in gesprek gaat met verschillende mensen vraag jezelf af waar zij tegenaan lopen. En bedenk ook welk probleem jij met jouw idee oplost. Heb je 15-25 mensen in jouw doelgroep gesproken en heb jij voldoende bewijs dat jouw idee hun problemen oplost? Dan is het idee voor jouw eigen bedrijf zeker een goed plan. En kun je het gaan uitvoeren.

2. Maak Persona’s van je toekomstige klanten

Een doelgroepomschrijving zorgt ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is en wat haar wensen en behoeften zijn. Dit dient als het fundament waarop je je bedrijf kan bouwen. Een handige manier om dit te doen, is het maken van een aantal zeer gedetailleerde persona’s.

Nadat je in stap 1 met 15 tot 25 mensen hebt gesproken, kun je deze informatie inzetten om persona’s te maken. Bij een persona-omschrijving let je op een aantal dingen die staan weergegeven in het onderstaande canvas. Je hebt vele canvassen die je kan gebruiken om een persona te maken, waarbij het vooral het belangrijkst is dat je er één kiest en zo uitgebreid mogelijk invult. Gebruik de vergaarde informatie en je eigen verbeelding om verschillende persona’s te maken.

Dit zal even wennen zijn omdat je je volledig moet verplaatsen in een bedacht persoon. Maar hoe beter jij je verbeeldt in jouw persona, hoe beter je duidelijk hebt hoe je kan inspelen op de wensen en behoeften van je toekomstige klanten.

3. Business model uitwerken voor een soepele start

Je bedrijfsidee moet natuurlijk ook geld opleveren. Hiervoor is het belangrijk dat je bedenkt hoe jij geld gaat verdienen. Je kunt dit op verschillende manieren doen, maar het gebruik van een Business Model Canvas is een goede start om dit in kaart te brengen.

Dit is een belangrijk onderdeel van je bedrijf, dus neem hier de tijd voor. Hoe gedetailleerder je dit uitwerkt, des te makkelijker het wordt om jouw bedrijfspropositie vorm te geven.

Gebruik hier het business canvas model, vul hem in en bekijk jouw mogelijkheden.

4. Bedrijfsnaam verzinnen

Een bedrijfsnaam verzinnen klinkt makkelijk, maar dat is het toch vaak niet. Je hebt talloze naamgenerators die je kunnen helpen hierbij, maar je kan het ook zelf bedenken. Het allerbelangrijkste is dat je een naam kiest waar jij achter staat.

Samenvoegen

Zo is Beequip een samenvoeging van de Engelse term ‘Be Equipped’ wat betekent ‘wees uitgerust’. Dit is een treffende naam, omdat Beequip ervoor zorgt dat het Nederlandse MKB kan groeien door het leasen van gebruikt en nieuw zwaar materieel. Andere voorbeelden zijn de notitie-app Evernote die zijn naam gehaald uit de twee woorden; forever en note. Een ander voorbeeld is Groupon die is ontstaan uit group en coupon.

Afkortingen

Een hele populaire categorie is afkortingen. BBC (British Broadcasting Group), ABN Amro (Algemene Bank Nederland), Etos (Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking) hebben allemaal een afkorting voor hun bedrijf. Wat zijn de kernwoorden die bij jouw bedrijf horen? Pak daar de letters van en je nieuwe bedrijfsnaam is geboren.

Mythologie

Een andere populaire manier om een bedrijfsnaam te verzinnen, is het gebruikmaken van Griekse en Romeinse mythen en goden. Zo staat Nike voor de godin van de overwinning en is Starbucks gekoppeld aan de eerste jonge stuurman van de Pequod (de naam van het walvisschip van het verhaal Moby Dick).

Er bestaan ook verschillende websites die een bedrijfsnaam generator hebben. Die je kunt gebruiken voor inspiratie.

5. Inschrijven bij de KVK

Als ondernemer moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Na de inschrijving in het handelsregister bij de KVK geef je je gegevens door aan de Belastingdienst. Zodra de Belastingdienst je als btw-ondernemer heeft geregistreerd, krijg je een btw-id en omzetbelastingnummer. De inschrijving kost eenmalig €50,-.

Je moet een bepaalde rechtsvorm kiezen voor je onderneming zoals een BV, VOF of eenmanszaak. Dit ligt aan je eigen situatie en welke voor jou opgaat. nadat je bij de KVK bent ingeschreven ben je officieel een eigen bedrijf gestart!

6. De eerste versie van jouw product (MVP)

Een Minimal Viable Product, oftewel MVP, is de eerste versie van jouw product of dienst die je zo vroeg mogelijk opzet en uitrolt naar de klant die jij voor ogen hebt. Deze eerste versie van jouw product of dienst voldoet nog niet aan alle eisen die jijzelf en je potentiële klanten hebben, maar dient ertoe om erachter te komen wat zij belangrijk vinden.

Het doel van deze werkwijze is dus het zo snel mogelijk verkrijgen van feedback, om te achterhalen welke kenmerken van jouw product of dienst belangrijk zijn. Vervolgens gebruik je deze feedback om te bepalen wat de belangrijkste vervolgstappen zijn die je moet gaan nemen. Daarnaast kun je op deze manier achterhalen of gemaakte keuzes in de smaak vallen. Gebruikers geven dus aan welke kenmerken zij wel of niet van waarde vinden.

Zo voorkom je dat er eerst een volledig product of dienst ontwikkeld wordt die niet aansluit op jouw doelgroep en bespaar je kostbare tijd en veel geld.

Alle stappen doorlopen? Veel succes en plezier met het starten van je eigen bedrijf!

Bovenstaande stappen al doorlopen?

Lees hier meer tips voor jouw onderneming.

Job Maliepaard

Sales Officer

Deel dit artikel
Lees verder
Bekijk alles

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte over nieuws, producten en activiteiten rondom Beequip.

We vinden jouw privacy belangrijk. Lees onze privacyverklaring