Fintech

Zo blijft Beequip innovatiever dan concurrenten

8 december 2021 - 2 minuten lezen

Als fintech organisatie is Beequip altijd bewust op zoek naar innovatie om klanten zo goed mogelijk te blijven helpen. Als middel om dit te stimuleren wordt een paar keer per jaar de Hackweek georganiseerd. In dit interview met software engineer Jan van der Pas vertellen we meer over de functionaliteiten die aan de hand daarvan ontwikkeld zijn.

Kun je meer vertellen over de Hackweek?

“De Hackweek is bij Beequip geïntroduceerd als een manier om bewust op zoek te gaan naar innovatie. We willen onze klanten altijd zo goed mogelijk helpen. We doen dit door eerst een plan te bedenken, dit uit te werken en vervolgens via de Build-Measure-Learn-methode te achterhalen of het wel of niet werkt. Op die manier blijven we innovatief en kunnen we problemen goed oplossen voor de klant.”

Hoe ziet zo’n Hackweek er dan uit?

“Er zijn twee regels voor de Hackweek: je innovatie moet relevant zijn voor Beequip en we verwachten dat je aan het einde van de week je idee en uitwerking presenteert. Dat is niet een directe demo, maar je moet wel presenteren wat je hebt uitgevonden. Het kan zijn dat je verschillende oplosrichtingen hebt geprobeerd en dat ze niet werken, of dat pas de laatste werkt. We hebben voordat de Hackweek begint vaak al een lijst met ideeën verzameld die we te pril vinden om via het reguliere proces uit te werken, maar die wel potentie hebben. Deze kunnen we tijdens de Hackweek oppakken om te kijken of we na een week meer inzichten hebben.”

En kan iedereen hier dan aan deelnemen?

“Ons team van developers doet altijd mee, maar we hebben de Hackweek opengesteld voor iedereen, dus ook het marketing team kan meedoen bijvoorbeeld. Niet elk idee dat je in de Hackweek uitwerkt is iets waar software development bij nodig is. Je hebt ook ideeën die je kan uitvoeren met de tools die we al hebben, waar je tijdens je normale werkzaamheden geen tijd voor hebt om verder uit te werken.”

Wat heeft de Hackweek in het verleden al teweeg gebracht?

“De Hackweek heeft al veel successen geboekt. Zo hebben we:

  • Slimme suggesties op basis van een klantprofiel: wanneer een klant bij ons een leaseberekening maakt, lieten we in het verleden eerst één suggestie zien. Wat we hebben gemerkt is dat de klanten het soms wel lastig vinden om een keuze te maken, waar doen ze het beste aan? We laten nu slimme suggesties zien, zoals bijvoorbeeld een suggestie waar iemand geen jaarcijfers hoeft aan te leveren, maar ook voor mensen die graag de laagste prijs willen zien en hoe ze daarop kunnen uitkomen.
  • Maximale financiering, ook wel ‘leasebudget’ genoemd: soms kan het voorkomen dat een ondernemer niet per se denkt vanuit een machine die ze willen aanschaffen, maar vanuit het budget dat zij beschikbaar hebben. Hiervoor moesten we eigenlijk onze bestaande leasecalculator ‘omdraaien’ door rekening te houden met het budget dat zij beschikbaar hebben, en de categorie waarin ze willen leasen. Op basis daarvan kunnen we een leasebudget opstellen en hen “shop advies” geven.
  • watismijnmachinewaar.nl: dit is een website waarin we voor gekentekende en ongekentekende voertuigen op basis van onze eigen data en derden partijen een inschatting maken wat de machine waard zou kunnen zijn. We hebben dat gedaan voor ondernemers die het leuk vinden om zelf te kunnen kijken hoeveel een machine waard zou kunnen zijn. Wij doen dat eigenlijk zelf ook vaak met huizen of met auto’s, dus waarom niet met zwaar materieel? Dit kan Beequip weer gebruiken als lead generator voor sale & lease back. Het is ook een onderdeel om met onze klanten community te verbinden.
  • Ook hebben we een keer een app ontwikkeld waarin onze accountmanagers een melding krijgen wanneer ze in de buurt zijn van nieuwe dealers of handelaren van zwaar materieel, de app werkt op basis van geofencing. Hierin kun je ons dealer en handelaren netwerk over heel Nederland zien. Onze klant zou dit kunnen gebruiken om dealers en handelaren van ons te zien en onze accountmanagers kunnen het gebruiken om bezoekjes in te plannen.
  • We hebben ook een classificatiesysteem gemaakt voor documenten. Soms vragen we best wel wat documenten aan van de klant. Wij gaan uiteindelijk betalen voor een machine, dus we moeten ook de documentatie eromheen in orde maken zodat we het eigendom goed geregeld hebben en dat we onze KYC in orde hebben. Doordat we veel documenten vragen, presenteren we de klant met een lijst van upload vakjes. Om dat makkelijker te maken hebben we tijdens de Hackweek een systeem gemaakt dat je maar 1 vakje hebt waarin je alle bestanden kan zetten, die we dan automatisch classificeren en kunnen bekijken of ze aan de eisen voldoen.”

Welke ideeën heeft Beequip deze Hackweek kunnen implementeren?

“Deze Hackweek hebben we:

  • Een dashboard gemaakt voor klanten om hun financieel inzicht te kunnen zien. Doordat de klanten zelf kunnen zien wat hun cashflow, winst en verlies is, geven we hen meer inzicht in hun eigen bedrijf. Dit zou dus voor de kleinere klanten heel waardevol kunnen zijn die geen eigen financiële afdeling hebben.
  • We hebben ook binnen Beehive, onze zelf-ontwikkelde klantenacceptatie applicatie, een onderdeel aangemaakt waar je makkelijk kan zien wie van je collega’s er aan een deal aan het werken is. Zo kan je sneller met elkaar samenwerken en schakelen.
  • We hebben een gepersonaliseerde leasecalculator gemaakt voor dealers en handelaren. Dealers en handelaren die een klant wel naar financiering willen sturen, maar niet zelf ertussen wil zitten, die kunnen een gepersonaliseerde leasecalculator aanbieden waar je de prijs laat zien die automatisch de tarieven heeft verwerkt die wij met hen hebben afgesproken. Ze kunnen we zelf uiteindelijk vanuit Beeport, de online portal voor leaseaanvragen die we aanbieden aan tussenpersonen, een kaartje krijgen met een QR-code op, waardoor de klant makkelijk in de leasecalculator terecht komt.
  • We hebben ook een conversational lead generator gebouwd. Dat betekent dat je op basis van een whatsapp gesprek met iemand van Beequip een aanvraag kan doen. Dit is een van de projecten die zonder developers is gebouwd.”

En wat wordt er hiervan dan geïmplementeerd?

“Op het einde van de Hackweek zeggen we niet: ‘dit doen we wel of dit doen we niet’. Het hoeft ook niet productie klaar te zijn aan het einde van de week. Het gaat er voornamelijk om dat je jouw idee en de potentie hiervan laat zien. Na de Hackweek, gedurende ons normale proces, kijken we dan terug op die projecten. Het zijn projecten waarvan we soms wel een deel weer op de plank leggen. Als je kan inschatten op basis van een concept of prototype wat de complexiteit is om zo een project of feature aan te bieden, dan scheelt dat een hoop tijd in het inplannen om dit productie waardig te maken.”