wegtransport chaffeur staat voor rode truck

“Transportsector gaat een minder goed jaar tegemoet”

25 februari 2020

Misschien heb je er al over gelezen: de transportsector zal in 2020 minder hard groeien. Dat is de voorspelling van ABN Amro in zijn jaarlijkse sectorprognose. Wat wordt daar precies mee bedoeld en wat betekent het voor jou?

Volgens de voorspelling van ABN Amro zal de transportsector met 0,5% groeien dit jaar, in plaats van 1,5% in 2019. Het goede nieuws is dus dat er nog steeds groei wordt verwacht, maar doordat de sector erg verbonden is aan de bewegingen van de economie zal deze meebewegen nu de economie afvlakt.

Wat merk jij ervan?

Onzekerheid door stikstofproblemen

Naast de terugvallende economie heeft de sector ook te maken met strengere milieuregels. Transport en logistiek zijn afhankelijk van de bouw: grondstoffen en bouwmaterialen maken 40% van het vrachtvolume uit. Het merendeel van de stilgelegde bouwprojecten in 2019 is inmiddels weer hervat, maar de onzekerheden rondom de strengere regels voor stikstof en PFAS zijn nog niet voorbij. Er zijn nog altijd problemen met het verplaatsen van grond en bovendien zijn de kosten voor grond omhoog gegaan door keuringen. Je leest er meer over in ons artikel: Stikstof & PFAS uitgelegd: wat is er aan de hand en wat zijn de oplossingen tot nu toe?

Personeelstekort weer wat groter

Het is een kleine groei die de sector dit jaar te wachten staat, dat betekent wel dat het grote personeelstekort in de sector weer iets nijpender wordt. Werken in de transport- of logistieke sector is veel minder populair dan vroeger. Onder het personeel is een hoge mate van vergrijzing en jonge personeelsleden zijn lastig te vinden. De nieuwe generatie vindt een week van huis zijn niet aantrekkelijk. Uit onderzoek van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) blijkt dat een derde van de transportbedrijven een tekort heeft aan personeel, waardoor bij een aantal van hen zelfs het wagenpark gedeeltelijk stil staat.

Nieuwe wet arbeidsmarkt in balans

De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) die sinds 1 januari is ingegaan, heeft invloed voor werkgevers in de transportbranche, die veel werken met flexibele werknemers. In de nieuwe wet is geregeld dat payrollwerknemers een betere rechtspositie en arbeidsvoorwaarden krijgen, en dat flexibele werknemers meer zekerheid krijgen op werk en inkomen. Meer over wat de wet inhoudt lees je hier: Wet arbeidsmarkt in balans.

Naast het ontwikkelen van e-trucks zie je in de markt steeds meer concretere voorbeelden met waterstof als alternatief voorbij komen. Een van de twee zal de nieuwe standaard gaan worden in de transportsector.

Hoe kun je je hierop voorbereiden?

De toekomst is zo onduidelijk, onzeker en spannend omdat we voor een groot gedeelte niet weten wat er gaat gebeuren. Toch kun je uit dit artikel al heel wat zaken afleiden die waarschijnlijk ook voor jou van toepassing zullen zijn. Is jouw onderneming toekomstbestendig? Als je als ondernemer nu vooruit durft te kijken, kun je daar enorme kansen uit halen. Innoveren is hierin het sleutelwoord. Een actueel en belangrijk onderwerp in de transport en logistieke sector is verduurzaming. Op termijn zal duurzaamheid het antwoord zijn voor de krimpende groei. In de sector wordt hevig op prijs geconcurreerd. Door de uitstoot van CO2, stikstofoxiden en fijnstof omlaag te brengen kan er een concurrentievoordeel ontstaan.

Innovatie toekomst voor de transportsector

De komst van e-trucks, of wordt het toch waterstof?

Na personenauto’s en bussen staan nu ook trucks aan de vooravond van elektrificatie. Elektrische trucks zijn goed inzetbaar binnen een straal van 100 kilometer van de basis en hebben een hoge motorefficiëntie. Zware batterij-elektrische trucks worden in de praktijk getest en vanaf 2021 brengen meerdere Europese fabrikanten modellen in grotere aantallen op de markt. Uit onderzoek van ING naar elektrische trucks blijkt dat volledig elektrische trucks voor veel bedrijven pas vanaf 2028 aantrekkelijk zijn. Dit kan ertoe leiden dat vervoerders in de overgangsfase na 2025 nog met diesels blijven doorrijden. Meer over het omslagpunt van de aanschafkosten en subsidie lees je in dit artikel.

Elektrisch aangedreven voertuigen met alleen batterijen bieden geen totaaloplossing voor de zware transportsector. Naast het ontwikkelen van e-trucks zie je in de markt steeds meer concretere voorbeelden met waterstof als alternatief voorbij komen. Een van de twee zal de nieuwe standaard gaan worden in de transportsector.

Vervoerders en verladers aan elkaar koppelen

Innovatie op het gebied van duurzamere vervoersmiddelen is een van de manieren om ‘om te denken’ in de transportsector van de toekomst. Wat de bezetting is van deze voertuigen is een andere. Wist je dat 30% van de vrachtwagens leeg rondrijdt? Via het platform van UTURN worden vervoerders en verladers op een slimme manier aan elkaar gekoppeld. Verladers kunnen gebruikmaken van het transportnetwerk door een vervoerder te zoeken voor hun lading en daar kunnen vervoerders gebruik van maken om minder lege kilometers te rijden. Op deze manier omdenken in de transportwereld maakt deze ondernemers klaar voor de toekomst.

Innovatie door middel van leasing

Investeren in de toekomst van je transportonderneming vraagt vaak om grote bedragen. Om werkkapitaal vrij te maken voor groei is Sale & Lease Back een slimme optie. Bij deze vorm van leasen los je het probleem op dat je wel geld hebt, maar dat het ‘vast’ zit in jouw machines. Je verkoopt de machines, bijvoorbeeld een vloot bussen, trailers of trucks aan de leasemaatschappij en leaset ze vervolgens terug. Aan het einde van de looptijd van de lease ben jij gewoon weer de eigenaar van je machines, en het geld dat vrijkomt met de verkoop kun je ondertussen investeren in je bedrijf. Lees bijvoorbeeld hoe onze klant Beck Logistics kon groeien dankzij slimme investeringen in deze klantcase.

De toekomst van transport in beeld bij ‘Transport Compleet’

Een slimme ondernemer is op de toekomst voorbereid. Op 24, 25 en 26 maart komt de transportbranche bijeen op Transport Compleet in Evenementenhal Hardenberg. Als hoofdsponsor is Beequip hier ook aanwezig. We gaan graag met je in gesprek over jouw uitdagingen als ondernemer en hoe we hierbij kunnen ondersteunen. Neem alvast contact op als je een afspraak wilt maken via onderstaande contactgegevens.

Een afspraak maken op Transport Compleet?

Neem alvast contact op met ons team

Cor Telleman, Ricardo Huisden & Raymond van der Ree