“Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zoeken groeikapitaal. Bij de grote banken is dit steeds lastiger te verkrijgen. Niets ten nadele van die banken. Ze doen het goed, maar specialistische equipmentkennis zoals Beequip heeft ontbreekt en kennis van de waarde van materieel is bij ons het belangrijkst voor onze risico inschatting. Wij financieren een object – een kraan, een machine, een voer- of vaartuig – maar weten ook hoe dat object in de markt ligt en hoe de ondernemer ook nog iets voor zichzelf kan verdienen met dat object.”
De Binnenvaartkrant spreekt Peter Loef in de locatie aan de Willemskade in Rotterdam, die op dat moment nog wordt ingericht. “We, Giel Claes, Joris Linders en ik, zijn op een zolderkamer begonnen, maar intussen hebben we 40 medewerkers en vijftien equipmentklassen waarin we objecten financieren. De binnenvaart is daar één van. Voor elke klasse trekken we specialisten aan, die de betreffende sector goed kennen. ”Via via kwam Beequip terecht bij Gerard Gommers, een autoriteit in binnenvaartfinancieringen.
Ruim een jaar geleden nam Gerard Gommers afscheid van de Rabobank. Sinds 1980 was hij intensief betrokken bij kredietverlening en financiële advisering aan de binnenvaart en hij vond het welletjes. Gerard Gommers: “Ik dacht ik ga nooit meer wat doen.” Veel ondernemers dachten daar anders over. “Ze belden me, vroegen of ik kon helpen. Ik had ongeveer een jaar nodig om het werk bij de Rabobank los te laten.” Zo kruipt het bloed waar het niet gaan kan en een jaar verder is Gerard Gommers weer actief als adviseur kredieten aan de binnenvaart bij Beequip. “De benadering van kredietaanvragen bij Beequip is anders. Er wordt gekeken naar de waarde van het object en naar verdiencapaciteit, maar er wordt ook goed gekeken naar de ondernemer zelf, of die zijn vak verstaat.”
In beginsel werkt Gerard Gommers voor Beequip als adviseur, maar hij heeft de vrijheid om een portefeuille op te bouwen. Een discipline die hij in de tijd bij de Rabobank en voorheen bij de Nedship Bank beheerste, waarmee hij mede de scheepsfinanciering in de binnenvaart gevormd heeft. Ten tijde van de crisis en de daaruit voortvloeiende overcapaciteit van de vloot kreeg hij natuurlijk ook te horen dat de crisis ‘de schuld van de banken’ was omdat zij overcapaciteit hadden gecreëerd. Persoonlijk voelt hij zich niet aangesproken. “De ondernemers die door ons werden gefinancierd, doen het nog steeds goed.”
Inmiddels heeft Beequip duwbakken, tankers en werkboten gefinancierd. Waarom het MKB? Peter Loef: “Zeven van de tien werknemers in Nederland werkt bij een onderneming in het MKB. Toch is het voor die ondernemingen vaak moeilijk een financiering te krijgen. We wilden een alternatief op de markt brengen en het MKB extra keuze bieden met lease oplossingen voornamelijk gebaseerd op de waarde van het materieel. Door het leveren van maatwerk en een snelle beslissing te garanderen zijn wij precies in het gat gedoken wat er op financieringsgebied bestond.