De tips uit de netwerkbijeenkomst van het CHIO

Beequip ging in gesprek: hoe werf & verbind je nieuwe medewerkers?

27 september 2021 - 3 minuten lezen

Tijdens de netwerkbijeenkomst van alle netwerkclubs van het CHIO Rotterdam, was de krappe arbeidsmarkt onderwerp van gesprek. Joris Linders, mede-oprichter en partner van Beequip, was panellid tijdens het ronde tafelgesprek waar de vraag: hoe werf je personeel en bind je deze voor langere tijd aan je bedrijf? centraal stond. De tips uit deze sessie delen we in deze blog.

Onder leiding van interviewer Ruud van Os sprak Beequip met Hester Vervloet (HR Directeur bij Dura Vermeer), Menno Matze (Partner bij KPMG) en Barry Kors van Werkgeversservicepunt Rotterdam Rijnmond. In twee sessies van 40 minuten spraken zij tegenover de leden van alle netwerkclubs van CHIO Rotterdam. Het onderwerp was niet voor niets gekozen: de aanwezigen hebben allemaal in meer of mindere mate te maken met de krappe arbeidsmarkt en de uitdagingen die daarbij komen kijken.

Snelgroeiend bedrijf: hoe doe je dat?

Beequip zat aan tafel omdat het bedrijf als scale-up een snelle groei doormaakt. Beequip werd bijna 6 jaar geleden opgericht als fintech met als doel MKB-ondernemers te helpen groeien met leaseoplossingen voor zwaar materieel. In deze tijd groeide het bedrijf van 5 naar 100 medewerkers, met inmiddels bijna 2000 klanten en 1,5 miljard aan verstrekte leases op de teller. De sterke en hechte bedrijfscultuur kenmerkt de club uit Rotterdam, die in coronatijd verdubbelde in aantal medewerkers.

Beequip CHIO

Werven van medewerkers: de tips uit het ronde tafelgesprek

De krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds groter. Hoe gaan de verschillende bedrijven die deelnemen aan het panel hiermee om? De tips onder elkaar:

  • Het verhaal van jouw bedrijf is belangrijk. Wat is dit verhaal en sluit het nog aan op de markt? De concurrentie met andere bedrijven voor werving wordt steeds groter, meegroeien is dus een must. Een voorbeeld dat wordt genoemd zijn familiebedrijven: hier zit een sterke kern in, wat aantrekkingskracht heeft. Maar een familiebedrijf moet niet gaan achterlopen en blijven meegaan met de tijd. Continue toetsing met de markt is dus een belangrijk onderdeel van werving.
  • Jouw bedrijf wordt aantrekkelijker op de arbeidsmarkt door het onderscheidend vermogen, de ‘zachte’ factoren. Harde factoren zijn een must voor iedereen: een goed salarispakket en een uitdagende functie. Maar spreekt het bedrijf ook aan voor de jongere generatie? Een grote rol voor duurzaamheid, inclusiviteit of bijvoorbeeld bijdragen aan goede doelen kunnen een doorslaggevende factor zijn voor deze generatie om voor een bedrijf te kiezen.
  • Zoek niet altijd naar iemand die precies aansluit op het profiel wat je hebt uitstaan, want dat kan zoeken naar een speld in een hooiberg zijn. Motivatie en potentie zijn ook belangrijk.
  • De oude structuur van vacatures uitzetten, sollicitaties binnen krijgen en een selectieprocedure starten lijkt in sommige sectoren achterhaald. Een mooi recent voorbeeld is het Rotterdamse Hotel New York: door het personeelstekort in de horeca zagen zij zich genoodzaakt om op een zonnige zaterdagmiddag hun terras gesloten te houden. Om dit in de toekomst te voorkomen, startten zij een zoektocht naar nieuwe medewerkers via social media platform TikTok. Het resultaat: een stijging van meer dan 250% aan bezoekers op hun vacature pagina. Buiten de gebaande paden denken kan dus van groot belang zijn als de vraag naar personeel groot is.
  • Last but not least is het eigen netwerk: verschillende deelnemende bedrijven aan het panel werken met een recruitment fee voor hun eigen personeel. Beequip werkt zelf ook met zo’n constructie en werft inmiddels ongeveer 25% via deze weg. Dura Vermeer doet er nog een schepje bovenop: om inclusiviteit te stimuleren werken zij met verschillende fee’s voor het aandragen van vrouwelijke of mannelijke kandidaten.

De deelnemende gesprekspartners zijn het erover eens: op een ouderwetse manier kijken naar werving is niet meer van deze tijd. Maar heb je een goeie positionering voor je bedrijf in de markt en komen de kandidaten eenmaal binnen, hoe behoud je deze dan voor langere tijd?

"Purpose, autonomie en ontwikkeling zijn drie belangrijke factoren voor de binding van medewerkers."

Joris Linders, mede-oprichter Beequip

Verbinden van medewerkers: de tips uit het ronde tafelgesprek

In de zaal zijn een hoop aanwezigen die het zich nog goed kunnen herinneren: ‘vroeger’ vond je een baan en deed je deze makkelijk voor 20 jaar. De nieuwe generatie steekt echter heel anders in elkaar. Hoe bind je medewerkers voor langere tijd aan je bedrijf? De tips onder elkaar:

  • Volgens Joris van Beequip spelen voor binding drie factoren een belangrijke rol: purpose (dient mijn werk en het bedrijf een mooi, ambitieus doel), autonomie (kan ik vrij mijn eigen werk indelen en heb ik de bevoegdheid om beslissingen te nemen) en ontwikkeling (kan ik mezelf binnen deze club ontwikkelen). Daar overheen ligt nog de laag cultuur: deze wordt gevoed met de drie eerder genoemde factoren en is belangrijk en doorslaggevend voor het succes en behoud van medewerkers. Beequip werkt hard om de cultuur te behouden en uit te dragen in hun snel groeiende bedrijf, wat zeker met corona voor uitdagingen zorgde.
  • Om ook tijdens hybride- of thuiswerken met elkaar in verbinding te blijven staan, werkt Beequip met een actief engagement programma met kwartaalthema’s en veel aandacht voor interne communicatie. Ook de andere deelnemende bedrijven erkennen het belang van continue met elkaar in gesprek te blijven: de coronacrisis heeft veel gevraagd van de mentale kracht van medewerkers. Één van de deelnemers tipt om het gesprek tussen elkaar zo laagdrempelig mogelijk in te richten door het zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.
  • Doorgroeimogelijkheden zijn belangrijk als het aankomt op het op het verbinden van medewerkers aan je bedrijf. Hierin is jezelf durven zijn en kúnnen zijn een belangrijke factor. Iemand blijft loyaal aan je bedrijf wanneer zij niet teveel aan zichzelf hoeven aan te passen om hun functie uit te kunnen oefenen.
  • Het specifiek blijven verbinden van de jongere generatie is een ‘vak’ apart. Wat wordt genoemd in de sessie is het in gesprek blijven met deze medewerkers en misschien zelfs een aparte kerngroep ervan te maken.

Het afsluitende woord is voor Barry Kors: hij is blij te horen dat de deelnemende bedrijven bewust mee gaan in een veranderende maatschappij en écht kijken naar de mensen. Een mooie gedachte voor de bezoekende leden van de netwerkclubs om mee te nemen naar de borrel en morgen naar de werkvloer.