6 tips om als ondernemer kosten te drukken in crisistijd

6 tips om als ondernemer kosten te drukken in crisistijd

24 maart 2020

Het zijn onzekere tijden. Nederland zit grotendeels op slot en dat heeft invloed op iedereen, ook op het MKB. Veel ondernemingen ondervinden grote problemen door de Coronacrisis. Om hen te steunen heeft de overheid een miljardenpakket gelanceerd.

Wat die maatregelen betekenen voor jou als ondernemer lees je hier. Om nog verder kosten te besparen is het nu de tijd om je eigen onderneming goed onder de loep te nemen aan de hand van deze 6 tips:

1. Besparen op locatie

Veel bedrijven werken deze weken, op verzoek van de overheid, vanuit huis. Dat betekent dat de kantoorlocatie van jouw bedrijf niet of nauwelijks bezet is. Inventariseer welke kosten je hier wekelijks maakt die nu niet nodig zijn. Komt er bijvoorbeeld 3 keer per week een schoonmaakploeg? Misschien is één keer per week nu wel voldoende. Heb je een vuilnisabonnement? De bakken blijven nu leeg dus die kun je tijdelijk stopzetten of terugschroeven naar een lagere frequentie. Een standaardbestelling van bijvoorbeeld koffie, lunchproducten of andere zaken: neem ze allemaal goed onder de loep en reduceer en annuleer waar dit kan.

2. Contracten doornemen

Tijdens de Coronacrisis is het denkbaar dat niet al jouw personeel net zoveel werk heeft als in een normale situatie. Één van jouw medewerkers heeft nu vast tijd om eens alle contracten door te nemen. Energiecontract, huurcontract, telefonie of internet: dit is hét moment om te inventariseren wat je daar aan kwijt bent en of dat niet goedkoper kan door het contract over te sluiten.

3. Volg de markt

In de dagelijkse routine van jouw business ben je misschien niet altijd alert op marktontwikkelingen. Vraag jij je bij inkopen van goederen wel eens af of je de juiste prijs/kwaliteit verhouding hebt afgenomen? Het is slim om te blijven toetsen of de producten die je geleverd krijgt qua prijs en kwaliteit nog in de pas lopen. Nu je misschien wat extra tijd hebt, is het raadzaam om nieuwe offertes aan te vragen bij verschillende leveranciers.

4. Vaste kosten variabel maken

Door vaste kosten variabel te maken kun je als ondernemer flexibeler meebewegen met de ontwikkelingen van de markt. Hoe doe je dit? Dit kan door bepaalde bedrijfsonderdelen uit te besteden. Denk aan catering, call centers, externe datacenters of de salarisadministratie.

5. Tijd is geld: online samenwerken

Investeren in de toekomst is investeren in een goed systeem om online samen te kunnen werken. Vanuit huis heeft jouw team daar nu veel profijt van, maar ook als we straks weer in een normale situatie met elkaar kunnen werken kan dit jouw onderneming kosten besparen. Want als jouw personeel nu merkt hoe makkelijk het eigenlijk werkt, kunnen zij in de toekomst bepaalde klantbezoeken of andere afspraken buiten de deur makkelijk online gaan regelen. En je weet wat ze zeggen: tijd is geld. Veelgebruikte systemen om online samen te werken zijn: Microsoft Teams, Google Hangout, Slack en Zoom.

6. Geld vrijmaken

Om in deze lastige periode geld vrij te maken, kun je denken aan een Sale en Lease Back oplossing. Je verkoopt bijvoorbeeld jouw machines en huurt ze direct weer terug. Zo creëer je financiële speelruimte. Dit moet natuurlijk wel passen bij jouw situatie en je niet verder in de problemen brengen. Als je hierover vragen hebt, informeer dan bij ons om erachter te komen wat wij voor je kunnen betekenen. Je kunt ons ook bellen als je door het Coronavirus in de problemen komt het met betalen van je leasetermijn. We kijken dan samen wat er mogelijk is om deze tijd te overbruggen. Je bereikt ons het snelst op: 010-3400844 of mail naar info@beequip.nl.