Winterbanden, sneeuwkettingen of antivries? Met deze tips maak jij je vrachtwagen helemaal klaar voor de winter!

18 november 2022 - 7 minuten lezen

Hoewel het weer afgelopen winter zacht was en zonder extreme gladheid, is dat geen garantie voor aankomende winter. Om goed voorbereid te zijn op sneeuw, vrieskou en mogelijke weersalarmen hebben we alle informatie over veilig weggebruik tijdens de winter op een rijtje gezet. In welke landen zijn winterbanden verplicht? Een hoe maak je jouw vrachtwagen winter-klaar? Je leest het allemaal in dit blog.

Veiligheid op de weg is altijd belangrijk. En dat is zeker van belang wanneer het weer gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Een van de dingen die je kunt overwegen als vrachtwagenchauffeur is het plaatsen van winterbanden. Hieronder vind je een overzicht van tips en tricks, nationaal en internationaal, om zo de veiligheid van jezelf en je mede-weggebruiker deze winter te garanderen.

Winterbanden: verstandige en veilige voorbereiding

Waarom winterbanden?

Als het kouder wordt en het weer begint te veranderen, kan het verstandig zijn om je zomerbanden of allseason-banden te vervangen voor winterbanden. Deze soort banden blijven elastischer bij lagere temperaturen dan andere bandentypes, waardoor je dus meer grip hebt op de weg. Dit zijn de voordelen van winterbanden:

  • Meer grip = een kortere remweg! En dat betekent ook meer veiligheid op de weg tijdens winters weer.
  • Winterbanden hebben een lagere rolweerstand dan zomerbanden. Daarom rijden winterbanden zuiniger, en dat is goed voor je brandstofverbruik. Oh, en voor je portemonnee!
  • Met beter profiel kun jij gewoon doorrijden wanneer er heviger sneeuw of vrieskou verwacht wordt, terwijl anderen met zomerbanden dat niet zullen kunnen.
Wanneer winterbanden?

Of het handig is om je huidige banden te vervangen voor een winterse set is volledig afhankelijk van… het weer! Als de wintermaanden warmer zijn is wisselen niet alleen onnodig door het gebrek aan winterse neerslag, maar is het ook nog eens onvoordelig. Winterbanden slijten namelijk harder wanneer het warmer is dan 7 graden Celcius.

Wanneer dan wel? Als het een langere periode koud is, met kans op winterse neerslag zoals sneeuw of ijzel, dan kan het een goed idee zijn om over te stappen. Ook is het in het buitenland vaak verplicht om in de winter met speciale banden te rijden. Dus ga je naar internationale bestemmingen? Dan kan het noodzakelijk zijn om je banden te wisselen voor vertrek. Zo garandeer je je eigen veiligheid en vermijd je onnodige boetes.

Welke winterbanden?

Voor personenauto’s zijn er in principe vier soorten winterbanden: met sneeuwvloksymbool, M+S winterbanden, allseason-banden met sneeuwvloksymbool en allseason-banden met M+S markering. Voor vrachtwagens en bussen is dit natuurlijk anders, aangezien lange afstanden en zwaar transport een ander soort slijtage eisen van de banden. Per land verschilt het welke winterbanden toegestaan zijn, dus is het zeker voor internationale transporteurs verstandig om goed te weten welke typen toegestaan zijn.

Wanneer je jouw nieuwe set moet kiezen, moet je allereerst weten welke banden geschikt zijn voor jouw auto of vrachtwagen. Dit zijn de meest voorkomende winterbanden waaruit je kunt kiezen:

  • 3PMSF banden
    Deze afkorting staat voor 3 Peak Mountain SnowFlake Deze winterbanden zijn speciaal gemaakt voor winterse omstandigheden, in het bijzonder voor acceleratie op opgehoopte sneeuw.
  • M+S banden
    Deze afkorting staat voor Modder & Sneeuw Anders dan de 3PMSF banden hoeven deze winterbanden niet aan een wettelijke prestatietest te voldoen, en volstaat een toekenning van de fabrikant. Wel is dit type in Nederland universeel erkend voor gebruik in de winter.
Nationale & internationale wet- en regelgeving winterbanden

Geen zin in winterbanden? Goed nieuws, want in Nederland zijn ze niet wettelijk verplicht. Wel hebben we in Nederland regels over het gebruik van sneeuwkettingen en spijkerbanden. In andere Europese landen gelden er overigens andere verplichtingen. Hieronder vind je een overzicht van verschillende internationale regels en eisen over betreft weggebruik in de winter.

   Nederland
  • Geen wet- of regelgeving voor winterbanden.
  • Sneeuwkettingen zijn niet toegestaan op de openbare weg.
  • Spijkerbanden zijn niet toegestaan.
   België
  • Geen winterbandenplicht. Er wordt wel symmetrie vereist bij uitrusting met M+S of winterbanden.
  • Sneeuwkettingen alleen toegestaan wanneer het wegdek volledig bedekt is met sneeuw en/of ijs, en symmetrie is vereist.
  • Geen spijkerbanden toegestaan.
   Duitsland
  • In winterse omstandigheden moeten voertuigen boven 3.5T op de stuur- en aandrijfassen uitgerust zijn met banden die beschikken over het 3PMSF symbool. Enkel M+S banden die zijn geproduceerd voor 1 januari 2018 worden nog tot 30 september 2024 als geschikte winteruitrusting aanvaard.
  • Sneeuwkettingen alleen toegestaan wanneer aangeduid met de gepaste verkeersborden.
  • Spijkerbanden zijn niet toegestaan, met uitzondering van de route via Kleines Deutsches Eck.
  • Het is niet verplicht om onder caravans of aanhangers winterbanden te plaatsen, maar het wordt wel geadviseerd.
   Frankrijk
  • Winteruitrusting is verplicht voor voertuigen die rijden op wegen gemarkeerd met het B26 en/of B58 teken. De volgende wijzigingen zijn van toepassing vanaf 2021: van 1 november tot 31 maart moeten voertuigen van meer dan 3.5T GVW uitgerust zijn met 3PMSF banden (min 2 3PMSF banden op een stuuras en min. 2 3PMSF banden op een aandrijfas) of moeten er sneeuwkettingen gemonteerd zijn op de aandrijfas. Er is een overgangsperiode tot 2024 voor M+S banden die al in gebruik zijn.
  • Sneeuwkettingen alleen toegestaan wanneer aangeduid met de gepaste verkeersborden.
  • Voor voertuigen van minder dan 3.5T zijn spijkerbanden toegestaan van 1 november tot 31 maart, waarmee maximaal 90 km/u gereden mag worden. Voertuigen uitgerust met spijkerbanden moeten gelabeld zijn met sticker.
   Luxemburg 
  • Alle aangedreven assen van vrachtwagens en bussen dienen te zijn uitgerust met winterbanden (M+S volstaat) tijdens winterse omstandigheden (sneeuw/ijs/ijzel).
  • Sneeuwkettingen alleen toegestaan wanneer het wegdek volledig bedekt is met sneeuw en/of ijs.
  • Spijkerbanden zijn niet toegestaan.
Rest van Europa
Moet je in een ander Europees land zijn? Ga ook dan goed voorbereid op weg! Zeker in noordelijker en oostelijker gelegen landen kunnen de weersomstandigheden namelijk gevaarlijk zijn in de winter. Op deze pagina vind je een overzicht per land van alle Europese regelgevingen voor winteruitrusting van vrachtwagens en bussen.

Andere voorbereidingen voor winters weer

Let op het weerbericht!

Om duidelijkheid te scheppen over hinder door gevaarlijk weer, werkt het KNMI met weeralarmen. De bekende codes geel, oranje en rood geven aan in hoeverre het veilig is om naar buiten te gaan. Ook voor het verkeer is het van belang om goed op de hoogte te zijn van (mogelijke) weeralarmen. Dit kan namelijk veel invloed hebben op de verkeersveiligheid. Tijdens code rood is de overheid bijvoorbeeld bevoegd om een verbod op rijden met vrachtwagens in te stellen. Blijf dus goed opletten op officiële statements over weersomstandigheden! Het kan zo maar zijn dat je even moet wachten voordat je weer de weg op mag.

Andere tips voor winters onderhoud

Naast het plaatsen van winterbanden kan het verstandig zijn om ook andere voorbereidingen te treffen voor koud weer. Hieronder vind je nog enkele andere (preventieve) tips voor winterse wegomstandigheden:

  • Vergeet je bandenspanning niet te controleren wanneer je banden koud zijn. Vaak geldt er een andere spanning voor winterbanden. Ga hiervoor uit van de stickers op de banden, en tel er dan 0,3 bar bij op.
  • Vervang je ruitensproeier vloeistof voor een met antivries!
  • Zaken als ijskrabbers, handschoenen, ruitontdooier, een dekentje, vegertje of zelfs een schep of sneeuwbanden aan boord kunnen verstandig zijn.
  • Check de conditie van je accu. Zelfontlading van de accu gaat namelijk sneller bij koude temperaturen.
  • Check je motorolie. De juiste motorolie kan namelijk het verschil maken tussen wel of niet starten van de motor bij vrieskou!
  • Geen zin om in de tocht te zitten? Maak de rubbers van je deuren goed schoon en smeer ze in met een speciale rubberstick of eventueel met talkpoeder (werkt ook).
Actuele informatie verkeersveiligheid

De uitvoerende partij is eindverantwoordelijke voor de veiligheid van het voertuig en veilige deelname aan het verkeer. Dat betekent dat jij als chauffeur uiteindelijk zelf de beslissing maakt over veilig transport met jouw wagen. Hoe blijf je goed op de hoogte van het laatste nieuws over de verkeersveiligheid in Nederland? Hieronder lees je waar je deze informatie kunt vinden. Zo kun jij goed oordelen of je de weg op gaat of niet.

  • Bekijk de actuele verkeersinformatie op https://www.rwsverkeersinfo.nl of volg @RWSverkeersinfo op Twitter.
  • Bekijk de actuele weersinformatie op knmi.nl of volg @knmi op Twitter.
  • Bekijk actuele weerswaarschuwingen op de NOS teletekstpagina 713.
  • Ga je naar het buitenland? Kijk dan op meteoalarm.eu voor weersberichten over andere landen.

Meer informatie over hoe om te gaan met gevaarlijk winters weer op de weg? Op deze pagina vind je de flyer ‘Preventie incidenten bij extreem weer’.

Neemt je vrachtwagen deze winter even een pauze? Lees dan dit blog om te weten hoe je jouw machine winterklaar maakt.