Hoe onderhoud je een machine voor de winterslaap?

11 november 2020 - 3 minuten lezen

De winter komt er aan. En dat betekent dat sommige machines aankomende periode een tijdje stil zullen staan. Het is natuurlijk belangrijk dat je machine een goed plekje krijgt en daarnaast ook goed onderhouden wordt, zodat deze weer klaar staat voor het volgende seizoen. Maar hoe pak je dat het beste aan? Daar kunnen wij je bij helpen. Lees hier 7 tips van onze equipment-expert om je machine klaar te maken voor de wintermaanden.

1. Schoonmaken

Als eerste stap is het goed om je machine grondig schoon te maken. Let op rondom kwetsbare elektronica, daar kun je je machine het beste met lucht reinigen. De rest van de machine kun je schoonmaken met water. Hierbij moet je wel voorzichtig zijn met hoge drukspuiten rondom lagers, draaiende delen, stekkers en elektronica zoals boardcomputers, zodat je deze niet beschadigd.

Alles gereinigd? Na het schoonmaken kun je de machine even testen op de goede werking van het rijden en de remmen.

2. Controleer de motor

Bij stap 2 controleer je de motor. Dit doe je door na het reinigen de motor even te laten draaien en vervolgens te controleren of je nergens sporen van vervuiling ziet zoals olie en water.

Daarnaast kun je alle vloeistofniveaus controleren. Te beginnen bij de koelvloeistof, dit vind je in de moderne motoren (en adviseren we je om te gebruiken). Bij oudere motoren is het verstandig om te checken of er nog antivries in het koelsysteem zit. Dit is belangrijk voor de bescherming van je machine tegen de vorst, indien deze niet op een vorstvrije plek staat. Staat je machine binnen? Dan is er niks aan de hand.

Vervolgens kun je de motorolie controleren via de peilstok. De onderste markering geeft het minimale oliepeil aan en de bovenste markering het maximale oliepeil. Op basis hiervan kun je checken hoeveel olie bijgevuld kan worden.

Ook is het belangrijk of de juiste diesel in de tank van je machine zit wanneer deze buiten blijft staan. Er zit namelijk een verschil tussen ‘zomerdiesel’ en ‘winterdiesel’. Deze hebben een andere verhouding. Wanneer er in de winter ‘zomerdiesel’ in je machine zit, kan de diesel schuimvorming afgeven ofwel gaan vlokken. Dan kan je dieselsysteem verstopt gaan zitten in je filter. Wanneer er ‘zomerdiesel’ in je machine zit, kun je het beste ‘winterdiesel’ tanken en vervolgens de motor even laten draaien zodat het ook in de filters zit en je machine beschermd is tegen de kou.

Daarna is het verstandig om het water in het brandstof voorfilter (waterafscheider) af te laten. In het brandstof voorfilter zit filtermateriaal dat het grofvuil tegenhoudt en het water afscheidt. Water in de brandstoftanks kan verschillende oorzaken hebben. Het is belangrijk dat indien mogelijk het ook uit de brandstoftank verwijderd wordt om bevriezing te voorkomen. Een voorfilter kan namelijk verstopt of beschadigd raken door bevroren vuil en water.

Tot slot kun je rondom het hydrauliek systeem controleren op lekkages en beschadigingen. Nadat je de machine gereinigd hebt en de motor is gecontroleerd, kun je de machine opnieuw bedienen en checken of je nieuwe sporen van lekkage ziet. Daarnaast kun je checken op beschadigingen en krassen op de cilinders, en controleren of je ergens een breuk ziet. Mocht dit zo zijn dan kan je zelf actie ondernemen of dit uitbesteden zodat deze worden verholpen.

3. Smeren van de machine

Als derde stap ga je de machine smeren. Op deze manier zorg je ervoor dat mocht er ergens water tussen zitten, je deze eruit perst. Werkt een vetnippel niet meer? Vervang deze dan direct.

Soms is er een automatisch smeersysteem aanwezig. Controleer dan de werking door te checken of alle smeerpunten ook daadwerkelijk gesmeerd worden.

4. Chassis & cabine controleren

Als vierde stap kan je het chassis en de cabine controleren. Te beginnen bij een inspectie van het chassisframe op scheurtjes en beschadigingen. Zie je beschadigingen? Vraag je dan af waar deze vandaan komen. Wanneer je op dit moment nog geen tijd hebt om deze beschadigingen gelijk aan te pakken kun je het beste een lijstje maken en deze bewaren voor je onderhoudsbeurt. Dan kun je deze punten dan meenemen.

Vervolgens kun je de cabine controleren. Bijvoorbeeld door deze schoon te maken en de werking van alle schakelaars te controleren. Vervolgens kun je de verlichting controleren en de spiegels checken op breuk of verloren glas en deze waar nodig vervangen. Zo kun je het nieuwe seizoen weer probleemloos beginnen.

5. Onderhoud van de banden

Als stap 5 kun je de banden controleren op de juiste spanning. Bij zware lasten is het namelijk verstandig om ervoor te zorgen dat de banden ontlast worden. Dit kun je doen door de banden bijvoorbeeld op te krikken of blokken onder de assen te zetten.

Daarnaast controleer je de banden op scheuren en beschadigingen. Zo kun je wanneer je ziet dat je banden beschadigd zijn al tijdig actie ondernemen voor het nieuwe seizoen.

6. Parkeren

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je je machine op een zo veilig mogelijke en technisch juiste manier parkeert. Plaats de machine het liefst op een beschutte plaats. Let er hierbij wel op dat mensen rondom de machine moeten kunnen bewegen zonder dat er scherpe punten uitsteken waar zij tegenaan kunnen lopen. Daarnaast is het belangrijk om er voor te zorgen dat de machine niet om kan vallen, door bijvoorbeeld blokken voor de wielen te leggen.

Bovendien moet je er op letten dat je het hydrauliek systeem en de remmen zo min mogelijk belast, en dat puntbelastingen voorkomen worden.

7. Massasleutel van de accu loshalen

De laatste stap is het uitzetten van de massasleutel, dit doe je als je de machine helemaal gestald hebt. Zo voorkom je dat de accu leegloopt en verklein je de kans op gevaarlijke situaties zoals bijvoorbeeld een branduitbraak. Je kan ook de complete accu loshalen om dit te voorkomen.

Alles duidelijk? Veel succes met het winterklaar maken van jouw machine!

Interesse in het leasen van een machine?

Bekijk onze leasecalculator of neem contact op via 010-340 08 44.