Klantverhalen

Liquiditeit vergroten met Sale & Lease Back: “Zo hebben we tijdens corona onze oorlogskas opgebouwd”

Waar te beginnen? Dachten veel ondernemers toen Nederland op 13 maart in intelligente lockdown werd geplaatst. Peter van Hooijdonk, CFO bij Transportbedrijf Van de Wetering, wist het meteen: cash is king. Hij zette alles op alles om zijn ‘oorlogskas’ op te bouwen. Onder andere met een Sale & Lease Back bij Beequip op 23 van hun transportmiddelen heeft hij ademruimte gecreëerd om een paar maanden vooruit te kunnen.

Als specialist in het vervoeren van boten, jachten, zeilschepen, masten en ander bijzonder transport van Noorwegen tot aan Spanje en verder heeft Van de Wetering niet alleen te maken met de coronamaatregelen in Nederland. Mogen ze de grens weer over naar Frankrijk dan wacht daar de volgende set maatregelen waar ze aan moeten voldoen. Peter ligt toe: “Je kunt pas een ritje volmaken als je door alle landen kunt rijden. Zolang het coronavirus niet helemaal weg is zullen wij moeite hebben de omzet van 2019 te halen.” Die omzet is nu met 55% gedaald sinds het virus toesloeg in Europa. “Dat hakt er behoorlijk in”, vertelt Peter. “Dus ik heb me heel snel bedacht: we moeten ons nu niet afvragen wat we nodig hebben, maar direct elke steen gaan omdraaien om onze liquiditeit te vergroten.”

Van de Wetering heeft hiervoor gebruik gemaakt van de maatregelen die er zijn, zoals die van het UWV en het aanvragen van een noodkrediet bij de huisbank. “Daarnaast werken we samen met 7 leasemaatschappijen”, vertelt Peter. “Van hen kwam Beequip als eerste over de brug met een concreet aanbod voor het opschorten van de lease. Als er eenmaal een over de brug is, kun je dat als voorbeeld gebruiken bij de anderen.”

Sale & Lease Back als oplossing in coronatijd

Naast het aanboren van de bestaande maatregelen speelde het idee op om door middel van Sale en Lease Back kapitaal vrij te maken. “We hebben heel veel wagens waar we nog lang mee kunnen rijden. Die komen in aanmerking voor Sale en Lease Back, wisten we van een eerdere samenwerking met Beequip. Dus we hebben een selectie gemaakt en direct gebeld. Onze contactpersoon Cor was er binnen 24 uur om de wagens te inspecteren.”

"Je verkoopt materieel dat je al hebt en vrij is van financiering aan Beequip en ontvangt daarvoor de dagwaarde. Je leaset je machines terug voor een vast bedrag per maand voor een vaste periode en daarna is het weer jouw eigendom. Ondertussen kun je het geld dat vrij komt gebruiken om andere investeringen te doen. Of, zoals in het geval van Van de Wetering, om een moeilijke periode door te komen.”

Cor Telleman, Beequip

Cor Telleman werkt bij Beequip als lease expert. Als echte kenner van trucks, trailers, bussen en ander wegtransportmaterieel kan hij de waarde inschatten van gebruikte transportmiddelen. Cor ligt toe: “Deze inschatting van de dagwaarde is de basis van Sale & Lease Back. Je verkoopt materieel dat je al hebt en vrij is van financiering aan Beequip en ontvangt daarvoor de dagwaarde. Je leaset je machines terug voor een vast bedrag per maand voor een vaste periode en daarna is het weer jouw eigendom. Ondertussen kun je het geld dat vrij komt gebruiken om andere investeringen te doen. Of, zoals in het geval van Van de Wetering, om een moeilijke periode door te komen.”

Peter vult aan: “Cor weet echt alles van materieel, hij heeft aan een half woord genoeg. Dat werkt heel fijn. Daarnaast ook complimenten voor de rest van het team, van krediet analyse tot contractafhandeling en het management: Beequip is relatie gedreven, creatief en oplossingsgericht. Zelfs in het weekend heb ik contact, dat is uniek voor een financiële instelling. Het zou prettig zijn als er meer Beequip’s waren in Nederland.”

100 jaar Van de Wetering

De Sale & Lease Back en andere maatregelen hebben Van de Wetering lucht gegeven om naar de toekomst te kijken. Het familiebedrijf bestaat volgend jaar 100 jaar: een moment om niet onopgemerkt voorbij te laten gaan.  Peter van Hooijdonk is zelf vijf aar actief bij het transportbedrijf en werkt samen met de vierde generatie Van de Wetering aan het roer. Van een halve dag op ad interim basis naar nagenoeg fulltime is niet voor niks: hij voelt zich thuis bij dit bedrijf en de uitdagingen waarvoor ze staan. Het is een combinatie tussen kennis, kunde en avonturierszin die hem trekt. “Vijf jaar geleden wist ik een trailer niet van een kruiwagen te onderscheiden”, biecht hij op. Inmiddels is dat iets beter. Mede door de kennis en expertise binnen het bedrijf waar hij iedere dag van leert. Daarnaast spreekt hij vol lof over de ‘wereldwonderen’ die binnen het bedrijf worden gerealiseerd. Hiermee bedoelt hij het zelf verbouwen en ombouwen van nieuwe trucks om ze breder, dieper en lager te maken dan standaardtrucks. “Komt hier een spiksplinternieuwe DAF binnen, dan gaat daar meteen het mes in.”

De coronacrisis en daarna

Wat de crisis heeft gebracht? “Tijdens een crisis leer je mensen echt kennen. Ons personeel leeft in deze tijd heel erg mee en doet z’n best waar maar mogelijk. Ik weet dat iedereen het gemakkelijk zegt, maar wij doen het ook echt samen. Dat is mooi.” Daarnaast geeft hij aan ook zijn andere ‘vrienden’ te hebben leren kennen. “In deze tijd ervaar je op wie je wel en niet kunt bouwen. Voor de toekomst betekent dat ook dat we weten met wie we zaken blijven doen en aan wie je alleen wat hebt in goede tijden. Beequip is een echte vriend gebleken.”