Beequip home
Bereken je lease

Mobility Centre Holland

Beequip geeft bedrijven financiële slagkracht

anonymous author

Interview met Jelmer Broekhuizen, Managing Director van Mobility Centre Holland

Heftruckservice de Vlieger

De oprichters van het Rotterdamse Beequip besloten in 2015 om het helemaal anders te doen. Niet in het verleden behaalde resultaten van een bedrijf staan centraal bij financiering, maar de waarde van het materieel. Inmiddels hebben de leaseoplossingen van de Rotterdammers hun waarde bewezen. “We kregen de ruimte om zestien nieuwe investeringen te verrichten”, zegt Jelmer Broekhuizen, Managing Director van Mobility Centre Holland en partner van Beequip.

Banken zijn sinds de crisis terughoudend in het verstrekken van kredieten aan het MKB. Nieuwe wet- en regelgeving als Basel III en IV, gericht op aanhouden van voldoende vermogen om bijvoorbeeld een bankrun te doorstaan, en aanverwante Europese richtlijnen, dwingen het bankwezen risico’s tot het minimum te beperken. Ook nu de economie zich herstelt, is bancaire kredietverlening bij lange na niet op niveau, zo laten cijfers van DNB over de eerste maanden van 2017 zien. De terughoudendheid heeft evenwel alternatieve financieringsvormen een groeispurt gegeven. Ondernemers maken steeds vaker gebruik van informele investeerders, MKB-fondsen, kredietunies, factoring en crowdfunding.

De dienstverlening van Beequip past tussen de nieuwe innovatieve kredietvormen. Drie ondernemende professionals met ervaring in financiën en equipment gaven in 2015 hun visie vorm. Het midden- en kleinbedrijf, de backbone van de samenleving, moet naar hun mening kansen krijgen om te groeien. Beequip kijkt dan ook voorbij de cijfers en neemt de waarde van voertuigen, zware machines, hijskranen, containers en ander materieel als uitgangspunt. Aan de hand daarvan hebben bedrijven de keuze uit financial lease (onderneming blijft economisch eigenaar van materieel), operational lease (huur van materieel met koopoptie) en varianten op de twee genoemde leasemethoden. Zo komt er bij ‘sale & lease back’ snel vermogen vrij om te investeren. Aan het einde van de looptijd wordt een bedrijf weer volledig eigenaar van het verkochte equipment.

“Als financieel onafhankelijke mobiliteitspartner zijn wij altijd op zoek naar partijen die met ons meedenken. Beequip baseert zich op objecten en cashflow en kan de waarde daardoor veel beter pinpointen”
Jelmer Broekhuizen, Managing Director van Mobility Centre Holland en partner van Beequip.

Voortouw nemen

In pakweg twee jaar maakten talloze bedrijven in onder meer de bouw, infra en haven kennis met de voordelen van Beequip. “We zijn nu actief in 13 sectoren”, vertelt Cor Telleman, lease-officer Wegtransport en Logistiek van Beequip. “Dat aantal breidt zich uit, er wordt over gedacht om bijvoorbeeld rail in de expertise op te nemen. Onze lease-officers zijn specialisten in de sectoren waarvoor ze werken. We komen uit de praktijk, weten waarover we praten. Op die manier kunnen we een vertrouwensband met klanten opbouwen.”

De Rotterdammers werken onafhankelijk van financiële instellingen. NIBC Bank, de voormalige Nationale Investeringsbank, is echter ondersteunend partner. Telleman: “NIBC staat mede aan de basis van Beequip. Het is noodzakelijk dat iemand het voortouw neemt in kredietverlening aan het MKB. De hoogte van door banken afgewezen kredietaanvragen, loopt inmiddels in de miljarden euro’s. Ons bedrijf is gegroeid, we zijn inmiddels dertig man sterk, maar de lijnen blijven kort, zowel in de relatie met klanten als intern.”

Beslissingen worden volgens Telleman snel en adequaat genomen. Nog altijd is er een vaste wekelijkse meeting met het volledige team. “Meestal bespreken we op informele wijze, niet zelden staand, wat er speelt. Openheid en directheid kenmerkt ons bedrijf. Die cultuur willen we behouden, ook als we verder uitbreiden.”

Mobility Centre Holland B.V.

Mobility Centre Holland heeft 4 vestigingen in Nederland met haar hoofdkantoor in Rotterdam en is specialist in verhuur, lease en in- en verkoop van personenauto’s, bestelwagens, trucks en trailers. Het bedrijf leerde Beequip kennen bij de afwikkeling van het faillissement van een gezamenlijke klant. De twee bedrijven bouwden gaandeweg een sterke band op.

“Als financieel onafhankelijke mobiliteitspartner zijn wij altijd op zoek naar partijen die met ons meedenken. Beequip baseert zich op objecten en cashflow en kan de waarde daardoor veel beter pinpointen”, zegt Jelmer Broekhuizen, managing director van Mobility Centre Holland in de Maasstad. “We zijn dit jaar weer gegroeid, de economie trekt stevig aan en we willen de nodige investeringen verrichten. Dit heeft onder andere tot investeringen in Mercedes-Benz Sprinters en hetzelfde merk in BE-combi’s geleid.”

Mobility Centre Holland en Beequip vullen elkaar aan doordat Mobility Centre Holland thuis is in de automotive sector en Beequip sterk is in de financiële wereld. Volgens Broekhuizen excelleert zijn bedrijf in lease, verhuur en verkoop van 12- en 18-tonners, desgewenst met Euro 6-motor, dus geschikt voor de strengste milieuzones waaronder de Maasvlakte. Daarnaast onderscheidt Mobility Centre zich evenals Beequip met flexibiliteit. “Klanten rijden nieuw, want onze voertuigen zijn in principe niet ouder dan twee jaar. Na twaalf maanden kunnen huurders ervoor kiezen hun contract om te zetten in lease. Dat is een zeer gewilde optie in deze tijd van flexibilisering.”

Reclame vrij wagenpark

Arjan Baars, mobiliteitsadviseur bij Mobility Centre, stipt TCO (total cost of ownership) aan. Het begrip is naar zijn mening enigszins verworden tot een cliché, maar in dit geval zeer accuraat. “Anders dan de traditionele verkoop- en verhuurkanalen, denken wij als onafhankelijke partij mee met een klant over de beste oplossing voor zijn bedrijf. Het gaat dan niet alleen om actueel gebruik en toekomstplannen, maar ook om praktische afwegingen. Is het in een snel bewegende markt wel handig om een object te bezitten? Het is wat dat betreft een pré is dat ons wagenpark blanco is uitgevoerd.”

De kracht van een naamloze vloot is tevens een uitdaging. “We hebben immers geen rijdende reclameborden rondrijden. Wanneer wij melden dat we bijna 200 voertuigen en het grootste aantal trucks in onze vloot te hebben, is men vaak verbaasd,” vult Jelmer Broekhuizen aan. “Ooit experimenteerden we met onze bedrijfsnaam op auto’s, maar dat viel niet in goede aarde. We hebben het geprobeerd, klanttevredenheid gecheckt en ervoor gekozen een strategische keuze te maken. We moeten zeer actief in het werkveld zijn, want potentiële klanten leren ons niet op de weg kennen.”

Verantwoorde groei

Eigenlijk is dat ook weer een voordeel, stellen Broekhuizen en Baars. We kunnen namelijk nooit stilzitten, moeten blijven vernieuwen en verbeteren. Arjan Baars: “Wij komen aan de voorzijde bij de klant binnen, leren zijn bedrijf goed kennen en kunnen zo zijn mobiliteitsvraagstuk volledig invullen. Die aanpak heeft tot nu toe een hoge klanttevredenheid opgeleverd.

Dit artikel is geschreven door Martin Neyt in opdracht voor het Ondernemersbelang.

Deel dit artikel
Meer verhalen van klanten
Bekijk alles